De interdisciplinaire Romereis
Tijdens deze nascholingscursus leer je via inhoudelijke en didactische stapstenen je verhaal
tijdens de Romereis te stroomlijnen. Dit verslag geeft dag voor dag een inkijkje: wat doen we nu eigenlijk?
Door: Tomas Meijs (één van de cursusdocenten)
We hebben inmiddels 40 cursisten meegehad: classici, natuurkundigen, historici, neerlandici, kunsthistorici: van alles wat. Die kruisbestuiving werkt! Zelf hebben we er veel van opgepikt, onze Romereizen zijn beter geworden - en dat krijgen we ook terug van cursisten. Door de cursus breng ik een duidelijke rode lijn aan (dat helpt enorm), maar weet ik ook gewoon simpelweg veel meer. Het mooiste van de cursus vind ik de diverse uitkomsten: in 2020 ging het vooral over de didactiek van een reis. Hoe activerend of docentgestuurd wil je zijn? Welke opdrachten passen daarbij? In 2021 ging het vooral over 'gelaagdheid': dat bleek de rode draad te zijn. Tot slot ging het in 2022 over Napoleon: naast gelaagdheid bleek die opeens als rode draad van een Romereis te kunnen fungeren.
Tijdens de cursus is er ook altijd ruimte voor de uitwisseling van praktische zaken: waar verblijft iedereen? Hoe boek je de Vaticaanse Musea? Wie is er recent al eens met de trein gereisd? Handig en gezellig om direct met relevante collega's ter plekke te zijn.
Kortom: Wie denkt alles al te weten over het Forum of de Sint Pieter , is duidelijk nog nooit met Raphael Hunsucker daar geweest. Wie denkt dat de San Clemente wel ontdekt is, heeft Joep Beijst nog niet gehoord. Zelf kan ik je nog wel wat vertellen over Raphael, de Villa Farnesina en het neolatijn. Uiteraard is het programma iedere editie anders; het onderstaande verslag geeft de grote lijnen weer.
Dag 0
Dag 1
Dag 2
Dag 3
Dag 4
Vandaag duiken we met mediëvist Joep Beijst een periode in waar veel begeleiders (te) onbekend mee zijn: de middeleeuwen in Rome. Is dat nou een periode van neergang, in Europa en Rome? Of is het juist een periode van renovatio? Dat laatste zal Joep betogen. Na vandaag weet je globaal hoe Rome - en daarmee Europa - er in de middeleeuwen uit zag en hoe je dat aan leerlingen kunt overbrengen. En de renaissance? Die begon in Rome, uiteraard.
We beginnen de dag met een hoorcollege op het KNIR. Zoals gezegd krijgen we een historisch overzicht en enkele didactische kaders. Met deze gedegen voorkennis gaan we vervolgens op pad. We bezoeken in ieder geval de San Clemente en de Santi Quattro Coronati, maar doorgaans trakteert Joep ons op nog veel meer mooie kerken, kloosters en straten in de wijk. We vragen ons af waarom we moeten klimmen, dalen en de Quattro Coronati gefortificeerd oogt. De opgravingsgeschiedenis van de San Clemente wordt ons stap voor stap uit de doeken gedaan: je kunt het ook aan leerlingen als een spannend boek vertellen. We discussieren over de grootste vraag: waarom is er opeens een nieuwe kerk gebouwd? Van brand is er immers geen spoor...
De Middeleeuwen blijken onontbeerlijk om te begrijpen waarom Rome eruit ziet, zoals het eruit ziet en waarom tradities en instituten nog altijd levend zijn. Na vandaag is dat geheim voor onze cursisten in ieder geval ontrafeld.
Dag 5
De Vaticaandag is een bijzondere dag. Niet alleen omdat die dag wederom begint met hoorcolleges over de Stanze van Raphael en de Sixtijnse Kapel, maar omdat de cursisten vandaag aan zet zijn!
De hoorcolleges geven duiding bij de zalen: wat zie je? Waarom zie je dat? Hoe staan de zalen in verband met elkaar, het Vaticaan, Rome en Europa? Ook behandelen we hoe je deze plekken kunt behandelen op reis: geen sinecure, zoals begeleiders steevast inbrengen.
In de musea zijn ook de cursisten aan zet. Al in de voorbereiding in Nederland kiezen de cursisten een kunstwerk uit dat zich bevindt in de eerste ruimte van de Vaticaanse Musea. De opdracht is om dat kunstwerk (kort) te bespreken: waarom staat het hier? En: wat staat hier nou eigenlijk? Daarnaast proberen de cursisten hun gewenste didactiek uit en proberen ze de rode lijn te verweven in hun verhaal. Zo heb ik wel eens foto's gemaakt van de Torso Belvedere, om die foto's vervolgens her en der te moeten vergelijken met kunstwerken uit de Renaissance. Erg leuk om te doen!
Maar voordat het zover is, bezoeken we eerst uitgebreid de Sint Pieter. Een kerk, uitputtend in grandeur, maar ook in detail. We lichten een paar details eruit die de kerk plaatsen in tijd en locatie en passen in een groter verhaal tijdens de Romereis.
Dag 6
Op de laatste dag proberen we de cursisten iets nieuws te laten zien. We zijn in de Capitolijnse Musea geweest, bij de Torlonia-expositie; in de Domus Aurea voor een Raphael-expositie; in het pas heropende Mausoleum van Augustus, om de grootsheid daarvan op ons in te laten dringen.
Daarna is het tijd voor het slot: een evaluatie en een lunch. Vol met kennis, tips, ideeën en goede zin voor de volgende reis keren de cursisten huiswaarts - en de docenten ook.